Wnioski dla innych z planów fuzji Alstom-Siemens

Spodziewane weto Brukseli dla fuzji działów kolejowych Alstoma i Siemensa może być wskazówką dla innych firm, by bardziej brały pod uwagę krajowe korzyści takich związków i były gotowe do sprzedawania aktywów.

Aktualizacja: 05.02.2019 13:24 Publikacja: 05.02.2019 13:23

Wnioski dla innych z planów fuzji Alstom-Siemens

Foto: Bloomberg

Alstom i Siemens mające poparcie rządów obu krajów twierdzą, że muszą połączyć siły, aby lepiej rywalizować na świecie z chińskim gigantem państwowym CRRC i innymi firmami w rodzaju Bombardiera. Pion konkurencji Komisji Europejskiej opiera swe oceny na unijnej ustawie, która zapewnia konsumentom — w tym przypadku operatorom kolejowym — dostateczny wybór w utrzymywaniu na europejskim rynku presji na obniżanie cen. — Czempiony przemysłowe są dobre w globalnej konkurencji, ale niekoniecznie na terenie Unii i dla unijnych użytkowników — uważa Oliver Bretz z kancelarii Euclid Law.

Francuski minister gospodarki Bruno Le Maire i jego niemiecki odpowiednik Peter Altmaier oświadczali, że weto Brukseli dla umowy kolejowej byłoby błędem ekonomicznym i polityczną pomyłką. Francuzi utrzymują, że trzymanie się co do joty przepisów antytrustowych Unia może doprowadzić do tego, że Chiny skorzystają na tym bardziej od gospodarki jej krajów.

Siemens i Alstom nie zaproponowały dostatecznych ustępstw, aby rozproszyć obawy komisarz Margrethe Vestager o wpływie ich fuzji na europejskim rynku. — Aby być konkurencyjnym zagranicą trzeba być konkurencyjnym u siebie w kraju — powiedziała Vestager innym komisarzom w styczniu — wynika z krótkiej notatki, jaka widział dziennikarz Reutera.

Wniosek dla firm, które chcą łączyć się i tworzyć europejskich potentatów jest taki, że muszą brać pod uwagę obawy i niepokoje krajowych organów nadzoru — stwierdził profesor prawa londyńskiego Uniwersytetu Queen Mary, Ioannis Kokkoris. Może to oznaczać gotowość sprzedawania aktywów w obszarach, w których działalność dwóch firm dubluje się, ale zdaniem profesora, kluczowym czynnikiem są również warunki przyszłego postępowania nowego podmiotu. — Starannie przygotowane remedia pozwolą na działalność na dużą skalę, z jednoczesnym zapewnieniem, że szkody dla konkurencji będą ograniczone albo nie istniejące — powiedział.

Istotną kwestią jest też, na ile firmy są gotowe poświęcić się, aby zawrzeć taką umowę. — Sprowadza się to do prostego równania: ile chcesz mieć z tej umowy jakim kosztem działań zaradczych. A możliwości jest mnóstwo — uważa Bretz.

Politycy, którzy naciskają na uwzględnianie przez Unię szerszych czynników przemysłowych przy sprawdzaniu fuzji powinni być ostrożni z tym, czego chcą, bo w ten sposób sprawdzanie fuzji może okazać się nieprzewidywalne. — Może być też jak w Chinach, gdzie kontrola fuzji jest bardziej narzędziem polityki przemysłowej. My w Europie tak nie postępujemy. Jeśli otworzymy śluzy, to powstanie system, który nie będzie przejrzysty — wyjaśnił Bretz.

Alstom i Siemens mające poparcie rządów obu krajów twierdzą, że muszą połączyć siły, aby lepiej rywalizować na świecie z chińskim gigantem państwowym CRRC i innymi firmami w rodzaju Bombardiera. Pion konkurencji Komisji Europejskiej opiera swe oceny na unijnej ustawie, która zapewnia konsumentom — w tym przypadku operatorom kolejowym — dostateczny wybór w utrzymywaniu na europejskim rynku presji na obniżanie cen. — Czempiony przemysłowe są dobre w globalnej konkurencji, ale niekoniecznie na terenie Unii i dla unijnych użytkowników — uważa Oliver Bretz z kancelarii Euclid Law.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił